Екологія (від дав.-гр. οἶκος — житло, оселище,
будинок, майно і λόγος — поняття, вчення, наука) — наука про
взаємодії живих організмів і їх спільнот між собою і з навколишнім середовищем.
Термін вперше запропонував німецький біолог Ернст Геккель в 1866 р. в книзі
«Загальна морфологія організмів» («Generelle Morphologie der Organismen»).
Екологія вивчає взаємовідносини організмів із довкіллям, досліджує структурно-функціональну організацію надорганізмових систем популяцій, угруповань, екосистем, біосфери), виявляє механізми підтримання їх стійкості у просторі й часі.
Головні розділи
Сучасна екологія — складна багатогранна дисципліна, основою якої є біогеографічні знання, але яка поєднує сьогодні всі природничі, точні, гуманітарні і соціальні науки, з метою пошуків шляхів оптимального розвитку людства на максимально далеку перспективу, вироблення нових методів збереження біосфери планети. Сьогодні її поділяють на: біоетику, біоекологію, геоекологію, техноекологію, соціоекологію і космічну екологію. У структурі сучасної екології виділяють такі основні напрямки; загальну, спеціальну та прикладну екологію.
Загальна
екологія вивчає фундаментальні проблеми
структурно-функціональної організації екосистем, а також досліджує взаємодію
біосистем різних рівнів інтеграції між собою та довкіллям.
Екологія вивчає взаємовідносини організмів із довкіллям, досліджує структурно-функціональну організацію надорганізмових систем популяцій, угруповань, екосистем, біосфери), виявляє механізми підтримання їх стійкості у просторі й часі.
Головні розділи
Сучасна екологія — складна багатогранна дисципліна, основою якої є біогеографічні знання, але яка поєднує сьогодні всі природничі, точні, гуманітарні і соціальні науки, з метою пошуків шляхів оптимального розвитку людства на максимально далеку перспективу, вироблення нових методів збереження біосфери планети. Сьогодні її поділяють на: біоетику, біоекологію, геоекологію, техноекологію, соціоекологію і космічну екологію. У структурі сучасної екології виділяють такі основні напрямки; загальну, спеціальну та прикладну екологію.
Спеціальна
екологія досліджує закономірності
функціонування конкретних екосистем або особливості пристосування популяцій
різних видів організмів чи їх угруповань до умов навколишнього середовища.
Прикладна екологія з'ясовує різні аспекти дії
чинників довкілля на біосистеми і спрямована на розв'язання головним чином
практичних питань.
· еволюційна екологія — вивчає історичні
зміни екосистем і біосфери у зв'язку зі змінами умов довкілля.
Системна екологія поділяється на розділи, які
досліджують окремі види екосистем (екологія лісів, боліт тощо, а також урбоекологія, агроекологія і т. ін.).
Ще одна класифікація екологічних дисциплін, за
принципом теоретичності і застосування знань на практиці включає
екологію теоретичну і практичну:
1.Теоретична екологія (біоекологія) — екологія
живих організмів: людини, тварин, рослин, мікроорганізмів. Цей
розділ виник першим і є фундаментом екології.
2.
Практична екологія
а) геоекологія —
вивчає охорону і раціональне використання природних ресурсів, ділиться на
атмо-, гідро-, літо- та ландшафтну екологію.
б) соціоекологія —
вивчає вплив соціально-економічних факторів на довкілля.
в) техноекологічна —
вивчає техногенні фактори забруднення довкілля. Поділяється на екологію промисловості, с/г, транспорту.
Таким чином
сьогодні є підстави говорити про складно організовану систему — екологічне знання.
Із середини XX століття термін «екологія» також вживається як синонім понять довкілля, «стан навколишнього середовища» тощо, зокрема у таких словосполученнях, як «екологічна криза», «екологічний стан», «екологічні проблеми».
Із середини XX століття термін «екологія» також вживається як синонім понять довкілля, «стан навколишнього середовища» тощо, зокрема у таких словосполученнях, як «екологічна криза», «екологічний стан», «екологічні проблеми».
Закони екології
Список основних екологічних законів, принципів і концепційЗакон мінімуму (закон Лібіха)
4. Закон
оптимальності
5. Закон
односпрямованості потоку енергії
7. Закон
розвитку довкілля
9. Закон
ґрунтостомлення (зниження родючості)
10.Закон фізико-хімічної єдності живої речовини
(сформульований Вернадським)
Закони екології Комонера
Закони екології Комонера
Закони
екології Комонера сформульований американським екологом Б.
Комонером (1974). Основні положення можна викласти так:
·
«Усе пов'язане з усім»; це означає, що жива динаміка
складних і розгалужених екол. ланцюжків утворює, кінець-кінцем, єдину
взаємопов'язану систему; в абстрактному варіанті це твердження повторює відоме
діалектико-матеріалістичне твердження про всезагальний зв'язок речей і явищ;
· «Усе повинне кудись подітися»; це неформальне
перефразування фундаментального фізичного закону збереження матерії; тут
Комонер ставить одну з найважчих проблем прикладної екології — проблему
асиміляції біосферою відходів людської цивілізації;
·
«Природа знає краще»; цей закон викликає в літературі
найбільшу критику; це положення розпадається на дві відносно незалежні тези:
перша, перегукується з відомим лозунгом «Назад до природи», який нині не може
бути прийнятим в силу своєї нереалістичності; друга, пов'язана з закликом до
обережності при використанні природних екосистем, важливий і конструктивний;
· «Ніщо не дається даром»; цей екол. закон об'єднує в
собі три попередніх закони; на думку Комонера, «глобальна екосистема є єдиним
цілим, в межах якої ніщо не може бути вигране або втрачене і яка не може бути
об'єктом загального покращення; усе, що було взяте з неї людьською працею,
повинне бути відшкодоване. Пла́ти за цим векселем не можна уникнути; вона може
бути тільки відстрокована».
М. Ф. Реймерс (1994), класифікуючи і узагальнюючи закони,
принципи, правила, аксіоми, афоризми, метафори, догми, намагається створити
певний ієрархічний блок екологічних законів.
Напрямки досліджень
Напрямки досліджень
Основні
напрямки досліджень:
· Дослідження впливу різних чинників довкілля (зокрема й
антропогенного походження) на біосистеми різного рівня інтеграції
(організмового, популяційного, біоценотичного тощо).
· З'ясування специфіки дії екологічних чинників на
поширення, чисельність та еволюцію організмів на нашій планеті.
·
Розроблення проблем популяційної екології та екології
екосистем — вивчення структурно-функціональної організації популяційних
систем, угруповань рослин,тварин і мікроорганізмів, біотичних угруповань,
дослідження структури й особливостей функціональної стійкості екосистем.
· Вивчення закономірностей трансформації енергії та кругообігу речовин в екосистемах і біосфері, дослідження динаміки біогеоценотичного покриву,
біотичних угруповань, екосистем.
· Розроблення підходів і методів, що забезпечують
системні екологічні дослідження,
моделювання сукцесійних та еволюційних процесів в екосистемах.
· Вивчення дії екологічних чинників на продуктивність
популяцій окремих видів рослин і тварин, біотичних угруповань і екосистем,
з'ясування механізмів взаємодії компонентів екосистем, що забезпечують їх
цілісність і стійкість.
· Розроблення і впровадження методів екологічного моніторингу та
систем біоіндикації, моніторингові дослідження стану
довкілля й біоти екосистем.
·
Розробка методів нормування антропогенного
навантаження на екосистеми, прогнозування стану природних комплексів і
екосистем під впливом екологічних чинників.
·
Розв'язання проблем збереження природних комплексів і
біорізноманіття в сучасних умовах та опрацювання наукових основ заповідної
справи.
Теми проектів з екології
Пропоную ознайомитись:
Екологічні вікторини для старших класів. Вікторини з відповідями.
Вікторини для 10, 11 класів на тему «Екологія навколо нас»
1. Що таке екологія? (Екологія - наука про взаємодію живих організмів та їхніх угруповань між собою та з середовищем, в якій вони мешкають. Живий організм - і мікроб, і тварина, і людина. Середовище проживання - грунт, ліс, повітря, вода - все те, що оточує організм, з чим він перебуває у взаємодії.)
2. Що таке біосфера? (Визначення «біосфера» належить австрійському геологу Едуарду Зюссу (XIX століття). Вчення про біосферу створив В.І. Вернадський - видатний російський учений. Біосфера, за Вернадським, особлива активна оболонка Землі. Вона населена живими організмами. В біосфері діяльність усіх живих істот разом з людиною є найважливішим чинником, який перетворює планету.)
3. Для чого дрозди, плиски, оляпки, шпаки та інші хитрі птахи сідають на мурашник? (Мурашина кислота володіє специфічним запахом, який вбиває комах-паразитів на тілі птахів. Беручи мурашині ванни, розумні птиці дотримуються правила пташиної гігієни.)
4. Якось вчений-натураліст, який займався вивченням життя птахів, помітив дуже велике гніздо на високій сосні неподалік від озера. Він заліз на дерево і побачив у гнізді велику рибу. Це була свіжа щука. Яка птиця оселилася в цьому гнізді? (Це гніздо належить великої хижої птиці - скопе. Вона полює за рибою, уподібнюючись досвідченому нирцеві: кидається вниз, пірнає і хапає свою здобич.)
5. Що ви знаєте про «Біосфері-2»? (Вона знаходиться в Арізонській пустелі. Це величезна споруда. Створено американськими вченими. Воно ізольоване від навколишнього середовища. Мета експерименту - отримати необхідну для науковців інформацію, щоб поліпшити стан справ у великий біосфері. Всі системи «Біосфери-2» діють у відповідності з закономірностями функціонування природних екосистем на основі замкнутих циклів.)
6. Яку рослину називають живим світлофором? (Це медуниця, яка занесена в Червону книгу. Як і всі підсніжники, вона поспішає привернути увагу комах-запилювачів. Вона регулює відвідування комах, як світлофор, тобто змінює своє забарвлення: стає поперемінно синьої, фіолетової і рожевої. Рожевий колір повідомляє комах про те, що солодке частування, нектар, закінчилося.)
7. Що є найважливішим речовиною на Землі? (Вода - рідина без смаку, кольору і запаху. Вода входить до складу всіх живих речовин, що є в ґрунті та повітрі. Жодна форма живого організму не може існувати без води. Рослини і тварини містять у собі від 50 до 99 відсотків води. Вода - джерело кисню в атмосфері (фотосинтез). Вода - фактор, який визначає клімат (повільно нагрівається і охолоджується, звідси пом'якшувальний вплив на клімат). Гідросфера містить близько 1,4 мільярда кубічних кілометрів води; 5 тисяч кубічних кілометрів води використовується щорічно, а забруднюється (за активної технічної діяльності людства) майже в 10 разів більше. Деякі країни відчувають нестачу прісної води. На Землі її багато, але люди не навчилися використовувати воду раціонально.)
8. Як назвав воду Леонардо да Вінчі? (Він назвав воду " соком життя на Землі.)
9. Скільки води необхідно дорослій людині на добу? (70 кілограмів маси людського тіла містить 50 кілограмів води (70%!). Якщо людина втрачає 12 відсотків вологи, він може загинути. Організму дорослої людини щодня необхідно до 10 літрів води. З них більшу частину тканини організму створюють самі (ендогенна вода), а 2 літри води людина повинна отримати в складі їжі або в чистому вигляді.)
10. Унікальне озеро нашої країни. (Це - озеро Байкал. Його приблизний вік 25 мільйонів років. Прісне Озеро. У чистій і прозорій воді Байкалу можна неозброєним оком спостерігати предмети на глибині більше 40 метрів. Мешканці цього озера - байкальський омуль, голомянка, нерпа, осетер, таймень. Життя Байкалу залежить від фітопланктону (співтовариство водоростей), зоопланктону (представник - рачок эпищур) і маленької рибки голомянки. На частку голомянки припадає 70 відсотків від маси всіх байкальських риб (близько 200 тисяч тонн). Голомянка - живородна. Знаходиться в постійному русі зверху вниз, до найглибших точок озера. Завдяки її постійному рухові маса води переміщається і збагачується киснем. Останнім часом все частіше ученим і захисникам природи доводиться підносити голос на захист озера Байкал.)
Вікторина «Людина і біосфера»
1. Що таке забруднення? ( Забруднення - це надходження шкідливих речовин у середовище. Деякі забруднювачі негативно впливають на розвиток всієї біосфери. Антропогенне забруднення (результат активної діяльності людини) перевершує природне, яке може бути викликане повенями, землетрусами, виверженнями вулканів і т. д. Види забруднення: хімічну, біологічну, електромагнітне, радіаційне, шумове, теплове.)
2. Чому змінюється клімат? (Причини зміни клімату - парниковий ефект, зменшення водорегулюючих можливостей суші, які сталися із-за вирубки великій території лісових масивів, осушення боліт, розорювання великих площ степових, будівництва міст і доріг. Порушений контроль випаровування води з поверхні суші. Найкращими водорегулирующими властивостями володіють лісу.)
3. Яке море вмирає? (Аральське море. Початок цього процесу - 50-ті роки XX століття. Всьому виною збільшення площ посівів бавовнику і рису. Розгалужена мережа зрошувальних каналів забирала воду для посівів з Амудар'ї і Сирдар'ї. Об'єм води в морі зменшився. Поверхня Аралу стала втричі меншою. Вода стала солоною, риба загинула. Змінився навіть клімат. З колишнього морського дна вітер піднімає в повітря висохлу сіль. Результат діяльності людини - екологічна катастрофа. Знизилася врожайність полів, погіршилося здоров'я людей.)
4. Що є одним з найбільш небезпечних забруднювачів морів? (Це - нафта. Вона потрапляє в навколишнє середовище в результаті процесу видобутку і всіляких аварій. Страждають люди та мешканці моря. Але деякі бактерії знаходять її смачною. Це - бактерії-нефтееды. Але при аваріях виливається така кількість нафти, з яких бактерії не можуть впоратися. Люди навчилися штучно вирощувати «лікувальні» бактерії для моря. Їх зберігають в сухому вигляді. При аваріях висівають на нафтову пляму.)
5. У чому полягає небезпека зростання споживання енергії? (Зростання споживання енергії небезпечний нагріванням земної поверхні і приземних шарів атмосфери. Сучасні технології такі, що приблизно одна третина енергії теплових електростанцій і до половини - атомних пропадає при охолодженні агрегатів. Відпрацьована вода забруднює водойми. Електромагнітні поля впливають на розвиток живих організмів. Середню температуру Землі збільшують також і парникові гази. Отримання енергії забруднює повітря оксидами азоту і сірки. А це сприяє випаданню кислотних дощів.)
6. Що є самим екологічним джерелом енергії? (Джерело - економія енергії (думка німецького вченого Д. Зайфрида). Для цього необхідно будувати і виробляти будинку і прилади з високою теплоізоляцією.)
7. Чим небезпечні синтетичні миючі засоби? (Пральний порошок, мило, шампунь, сода є серйозними забруднювачами води і грунту. Вони змінюють поверхневий натяг води, порушуючи життєдіяльність багатьох організмів, які живуть на межі розділу води і повітря. Потрапляючи у водойми, вони ускладнюють доступ кисню. Миючі засоби згубно діють на ікру риб і розвиток земноводних. Фосфор, якими так багаті миючі засоби, сприяє зростанню водоростей (вода цвіте). Миючі засоби виготовляються на основі синтетичних речовин, що ускладнює їх розкладання в природному середовищі.)
8. Чому люди набувають власну систему очищення води? (Чиста вода - це здорове життя. Вода з-під крана містить багато забруднень, в тому числі пестициди, свинець, гербіциди, миючі засоби, промислові розчинники та ін. До них можуть додатися всілякі бактерії, віруси та паразити. Запах смак та колір відсутні, тому так складно повірити, що вода, на перший погляд абсолютно чиста, чимось забруднена. Для очищення використовується хлор. Але, на жаль, він не надає очищаючу дію на хімічні забруднення. Тому люди набувають індивідуальні засоби очищення води. Найбільш поширені-патрони з активованим вугіллям. Вони володіють високою поглинаючою здатністю. Найбільш ефективні - багатоступінчасті системи.)
9. Коли з'явився водопровід? (Індійці тримали воду в мідних посудинах. Це було близько 4 тисяч років тому. У Стародавньому Єгипті прокладали дерев'яні і мідні труби. В Стародавньому Римі існувала система акведуків. В XI столітті в Новгороді був побудований справжній водопровід. У XVвеке було проведено джерельно водопровід для Московського Кремля. Справжній водопровід у Росії побудували в Петербурзі у другій половині XIX століття.)
10. Що ви знаєте про радіоактивних опадах? (Забруднена атмосфера повертає нам найнебезпечніші наслідки людської діяльності (аварії на атомних станціях, випробування ядерної зброї) у вигляді радіоактивних опадів. Вони являють собою пил і краплі атмосферної вологи. Радіоактивні атоми (радіонукліди) осідають у вигляді пилу на ґрунті. Потрапляють вони і в наші будинки, водойми, на шкіру тварин і людей, на листя рослин і т. д. Радіонукліди потрапляють в організм людини і руйнують живі клітини, послаблюють його опірність до хвороб, руйнуючи генетичний апарат.)
11. Що ви знаєте про озонові діри? (Озон - форма кисню. Формула кисню складається з двох атомів, а озону - із трьох. Озон, який утворюється біля поверхні Землі, шкідливий (утворюється при грозі, роботі рентгенівського апарату та ін). Сонячні промені, діючи на оксиди озону, викликають таке небезпечне явище, як фотохімічний зміг. Широке використання фреону призводить до появи озонових дір. Частка озону в деяких місцях озонового екрану зменшується до 50 відсотків. Озонові діри можуть переміщатися. А вперше їх існування встановили у 80-ті роки XX століття. Дірки пропускають надмірний рівень ультрафіолетового випромінювання, що призводить до захворювання на рак шкіри.)
12. Що таке пестициди і нітрати? (Пестициди - це отрутохімікати, які використовуються для захисту рослин від шкідників. Сучасне сільське господарство використовує до 2 мільйонів тонн різного роду отрутохімікатів. Вони забруднюють грунт, воду і повітря. Потрапляють і в організм людини, порушують процеси життєдіяльності (рак, алергія, хвороби нирок, печінки, шлунка). Нітрати - солі азотної кислоти. Використовуються в якості добрив. Азотні добрива підвищують урожайність сільськогосподарських культур. Але їх надлишок відкладається в рослинах про запас і разом з продуктами харчування потрапляє в організм людини. Нітрати допомагають утворенню в організмі нітрозаміну, активного канцерогенної речовини, що викликає ракові захворювання.)
13. Чому так небезпечними є аварії на атомних станціях? (Аварії на атомних станціях - це справжні екологічні катастрофи. Вони завдають шкоди здоров'ю мільйонів людей. При аваріях в повітря потрапляє велика кількість радіоактивних речовин (ізотопи цезію, стронцію - під час чорнобильської аварії). Наслідки таких аварій позначаються багато десятків років. Забруднюється ґрунт, ліс, вода. Відбуваються генетичні зміни в організмах тварин, людей. Імунна система людей і генофонд опиняються під загрозою.)
Вікторина «Охорона природи»
1. Коли виникла ідея створення Червоної книги? (У XX столітті, в кінці 50-х років. Міжнародна Червона книга вперше була видана у 1966 році, Червона книга СРСР-в 1978 році (шість років потому - нове, доповнене видання). Мета Червоної книги - виявлення зникаючих видів організмів, тих, що потребують спеціальних заходів захисту. Існує і Чорна книга для тих видів, які назавжди зникли з лиця Землі.)
2. Назвіть заповідник біля Тихого океану. (Це - Сіхоте-Алінський заповідник з його Уссурійській тайгою. Лісовий масив займає понад 90 відсотків площі заповідника. Тут можна зустріти рідкісні рослини і тварин, які занесені в Червону книгу. На жаль, тайга посилено обживається людиною, що негативно позначається на її мешканцях.)
3. Що ви знаєте про тропічних лісах? (Їх флора і фауна налічує до 3 мільйонів видів, з яких описана лише шоста частина. Вивченням займається більше 4 тисяч вчених. Тропічні ліси є дощовими. Це комора лікувальних препаратів, багатьох хімічних сполук, які володіють великою біологічною активністю. Знищення тропічних лісів негативно позначиться на кліматі, чистоти повітря, водойм і навіть на виготовленні продуктів харчування.)
4. Що ви знаєте про народних традиціях охорони природи? (Такі традиції з'явилися ще в давнину і передавалися з покоління в покоління. У багатьох народів, наприклад, є особливо шановані дерева. Для росіян це - береза. А в давнину слов'яни шанували дуб. Священними оголошувалися цілі гаї. Ще порівняно недавно архангельські і сибірські селяни збиралися на сходи. На цих сходах вони оголошували заборону на вирубку дерев у лісових угіддях протягом декількох років. Заборона називалося заповеданием. Звідси і походить слово «заповідник».)
5. Де знаходиться найбільший заповідник? (Найбільшим заповідником вважається Антарктида. На материку і прилеглому до нього просторі води заборонена будь-яка діяльність людини (відповідно до міжнародних договорів). Незважаючи на товщі льоду, на континенті виявлено майже 800 видів рослин, які змогли пристосуватися до важких і несприятливих умов життя (морози до 70 градусів). Моховинки і антарктична айра - два види квіткових рослин Антарктиди. Рослини, серед них і лишайники, активно розвиваються лише кілька тижнів у році.)
6. Навіщо нам потрібні зоопарки? (Деякі люди вважають, що зоопарк - це в'язниця для тварин. Але якщо дотримуватися всіх правил утримання тварин у неволі, то вони можуть жити в зоопарку довше, ніж на волі. Багато тварин у зоопарку дають потомство. Людина таким чином рятує рідкісних тварин. Так співробітники Московського зоопарку зберегли соболя.)
7. Що таке принцип Ноя? (Принцип Ноя - це назва теорії збереження видів. Критерій цінності - існування самого виду. Це дає йому право на життя. Людина вчиться бачити красиве і дивовижне на планеті. Люди вирішили, що знищення біологічного різноманіття їм невигідно. Населення Землі зростає. І його треба прогодувати. А ще й багато вирішити екологічні проблеми.)
8. Що ви знаєте про пташиний зоопарку? (Він знаходиться на Канарських островах. Його площа понад 20 гектарів. Зоопарк спеціально обладнаний для того, щоб у ньому добре себе почували 300 видів тварин і майже 500 видів рослин. Пташиний зоопарк дуже популярний у туристів.)
9. Розкажіть про заповідник «Асканія-Нова». (Він розташований на Україні (Херсонська область). Площа становить 11 тисяч гектарів; 400 видів рослин, понад 150 видів чагарників, павичі, фазани, орли, папуги і страуси добре себе почувають серед степів. Водна гладь - для чорних лебедів, рожевих фламінго, гусей і качок. На пасовищах можна зустріти кінь Пржевальського та буйвола, верблюда і зебру, козулю та оленя. Вчені працюють над створенням нових порід домашніх тварин.)
10. Що ви знаєте про заповіднику на заході Росії? (Російський заповідник у південній частині брянського лісу охороняє природу (з 1987 року). Площа - 12 тисяч гектарів. Все живе в лісі охороняється законом. У заповіднику багато видів ссавців і риб, майже 200 видів птахів і близько 20 видів плазунів і земноводних. Тут живуть чорні лелеки - почесні члени Червоної книги. Стороннім вхід в заповідник заборонений.)
11. Що таке Дитячий тропічний ліс? (12-річний шведський хлопчик на ім'я Роланд Тиендсуу вирішив зробити спробу порятунку тропічних лісів. Йому дуже хотілося, щоб вони не пропали, поки він виросте. Разом з однокласниками і їх вчителем хлопці стали продавати печиво для місцевих жителів. Справи йшли успішно, і їм вдалося купити 4 гектари тропічного лісу в Південній Америці. Цей ліс був придбаний для заповідника в Коста-Ріці. Інші шведські школярі наслідують їх приклад і викупили ще 7 гектарів. Вдячна керівництво заповідника назвало цю частину лісу «Дитячий ліс назавжди». У хлопців є послідовники в інших державах.)
ОЛІМПІАДА З ЕКОЛОГІЇ
10 клас
Завдання групи А
У завданнях цієї
групи з чотирьох варіантів відповідей правильною є одна.
Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал
1.
Пристосування організмів до умов зовнішнього середовища
називають:
а) мутуалізмом; в) адаптацією;
б) анабіозом; г) анабіозом.
2.
Реакцію організмів на зміну тривалості світлового дня
називають:
а) фотоперіодизмом; в) фототаксисом;
б) геотропізмом; г) геліотропізмом.
3.
Визначте тип взаємозв’язків між
популяціями, за яких співіснування двох популяцій супроводжується взаємною
користю:
а) антагоністичні; в) мутуалістичні;
б) нейтральні; г) непрямі.
4.
Вкажіть тварину, яка належить до бентосних:
а) акула; в) циклоп;
б) дельфін; г) камбала.
5.
Парниковий ефект – це:
а) показник вмісту водяної пари у
атмосфері;
б) зростання температури атмосфери внаслідок збільшення в
ній вмісту парникових газів;
в) атмосферний температурний ефект;
г) зростання температури біосфери.
6.
Сукупність існуючих організмів
В.І.Вернадський назвав:
а) біогенною речовиною; в) біокосною речовиною;
б) косною речовиною; г) живою речовиною.
7.
Види, які мають обмежений ареал, називають:
а) ефемероїдами; в) біоіндикаторами;
б) інтродуцентами; г) ендеміками.
8.
Вкажіть характеристику біоценозу, яка стосується біомаси, створеної
гетеротрофами за одиницю часу:
а) первинна продуктивність; в) густота
популяції;
б) вторинна продуктивність; г) видове різноманіття.
9.
Групу рослин різних видів, які населяють одну територію і
взаємно впливають один на одного під час боротьби за існування та природного
добору, називають:
а) біоценозом; в) біогеоценозом;
б) фітоценозом; г)
екосистемою.
10.
Економному витрачанню вологи рослиною сприяє:
а) товста кутикула; в) велика кількість листків;
б) добре розвинена коренева система; г) відсутність опушення.
Завдання групи Б
У завданнях цієї групи правильними можуть бути від однієї
до п’яти відповідей.
Кожна правильна відповідь оцінюється в 2 бали
1.
З переліку об’єктів охорони природи України вкажіть природний національний
парк:
а) Асканія-Нова; г) Азово-Сиваський;
б) Карпатський; д) Синевир.
в) Український степовий;
2.
Вкажіть характеристику видів, через яку їх заносять до Червоної книги:
а) мають естетичне значення; г) перебувають на межі зникнення;
б) мають
лікарські властивості; д) рідкісні види.
в) поширені у великій кількості;
3.
Мезофіти – це рослини:
а) що населяють вологі місця; г) лисохвіст луговий, бекманія звичайна;
б) луків, трав'яного покриву лісів;
д) пухирчатка звичайна, горіх водяний.
в) що населяють помірно зволожені місця;
4.
У тварин фотоперіодизм НЕ регулює:
а) шлюбну поведінку; г) міграцію;
б) линяння;
д)
зимову сплячку.
в) кількість потомства;
5.
Організми, здатні синтезувати органічні речовини з
неорганічних, називають:
а) продуценти; г)
сапротрофи;
б) консументи; д)
автотрофи.
в) редуценти;
6.
Прикладами антагоністичних зв’язків між організмами є:
а) конкуренція; г) квартиранство;
б) коменсалізм; д) екологічна компресія.
в) сумісне і роздільне зростання двох видів дуба –
звичайного та скельного;
7.
Вкажіть види грибів, які є паразитами:
а) фітофтора, мукор, сажка жита; д) синтріхіум,
мікроспоридії, фітофтора.
б) борошниста роса, трутовик, мухомор;
г)
парша, яблунева гниль, трутовик;
в) іржасті гриби, ріжки жита, сажка кукурудзи;
8.
Укажіть характеристику сукулентів:
а) мають широкі листки; г) листки вкриті
ворсинками;
б) епідерміс має потовщину кутикулу. д) запасання води в стеблі чи листках;
в) в епідермісі велика кількість продихів;
9.
Прикладом первинної сукцесії є:
а) мохи → лишайники → трав’янисті рослини;
б) лишайники → трав’янисті рослини → мохи;
в) лишайники → мохи → трав’янисті рослини;
г) трав’янисті рослини → мохи → лишайники;
д) мохи → трав’янисті рослини → лишайники.
10. Позначте консументи
в ланцюгу живлення: люцерна → коник → ящірка → боривітер → жук гнойовик:
а) люцерна;
г) боривітер;
б) коник; д)
жук гнойовик.
в) ящірка;
Завдання групи В
До кожного рядка, позначеного цифрою, доберіть
відповідник, позначений буквою.
Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал.
1.
Встановіть відповідність між негативними впливами діяльності людини на стан
біосфери та прямими наслідками цієї діяльності:
1. Збільшення концентрації СО2 в повітрі
2. Викиди фосфатів і нітратів
3. Викиди хлорфторвуглецевих сполук
4. Застосування пестицидів і штучний полив
|
А. «Цвітіння» води
Б. Озонові діри
В. Парниковий ефект
Г. Кислотні дощі
Д. Скорочення площі орних земель
|
2.
Установіть відповідність між назвами організмів і
екологічними групами, до яких вони належать:
1. Птахи лісу
2. Птахи відкритих просторів
3. Водоплавні птахи
4. Птахи побережжя водойм та боліт
|
А. Ропуха звичайна, кільчаста черв’яга
Б. Лелека, чапля, кулик, чайка, кайра
В. Дрохва, страус
Г. Качка, лебідь
Д. Синиця, дятел, рябчик, тетерук
|
3.
Установіть відповідність між типами живлення та
організмами:
1. Фототрофи
2. Міксотрофи
3. Паразити
4. Хижаки
|
А. Гінкго дволопатеве
Б. Куниця лісова
В. Амеба протей
Г. Евглена зелена
Д. Стьожак широкий
|
4.
Установіть відповідність між термінами і визначеннями:
1. Симбіоз 3. Фітофаги
2. Паразитизм 4. Поліфаги
А. Форма співіснування організмів різних видів, за якої
кожний зі взаємопов’язаних видів одержує
певну користь від іншого
Б. Сукупність організмів, які оселяються на різних
субстратах, розташованих у товщі води
В. Організми, які живляться різною за походженням їжею
Г. Організми, які живляться рослинами
Д. Вид взаємозв'язків між різними видами, за якого один із них певний час
використовує іншого як джерело живлення
У завданні 5
необхідно встановити правильну послідовність (4 бали)
5.
Розмістіть ланки ланцюга живлення згідно зі схемою
переміщення речовин та енергії у послідовності від продуцента до редуцента:
А.
Мукор В. Огірок
Б.
Попелиця Г. Сонечко
ОЛІМПІАДА З
ЕКОЛОГІЇ
11 клас
Завдання групи А
У завданнях цієї групи з чотирьох варіантів відповідей
правильною є одна.
Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал
1. Залежно від способу життя, тип морфологічних пристосувань організмів до
умов навколишнього середовища називають:
а) життєвою формою; в)
екологічною нішею;
б) гомеостазом; г)
габітусом.
2. Реакцію організмів на зміну тривалості світлового дня називають:
а) геотропізмом; в) фотоперіодизмом;
б) фототаксисом; г) геліотропізмом.
3. Групу рослин різних видів, які населяють одну
територію і взаємно впливають один на одного під час боротьби за існування та
природного добору, називають:
а) біоценозом; в) біогеоценозом;
б) фітоценозом; г) екосистемою.
4. Види, що мають високу екологічну
валентність, називають:
а) еврибіонтами; в) ековалентами;
б) інтродуцентами; г) стенобіонтами.
5. Парниковий ефект – це:
а) показник вмісту водяної пари у
атмосфері;
б) зростання температури атмосфери внаслідок збільшення в
ній вмісту парникових газів;
в) атмосферний температурний ефект;
г) зростання температури біосфери.
6. Вкажіть розділ екології, який вивчає взаємовідносини
окремих видів організмів з навколишнім середовищем:
а) демекологія; в)
аутекологія;
б) еуекологія; г) синекологія.
7. Види, які мають обмежений ареал, називають:
а) ефемероїдами; в)
біоіндикаторами;
б) інтродуцентами; г) ендеміками.
8. Визначте тип взаємозв’язків між популяціями, за яких співіснування двох
популяцій супроводжується взаємною користю:
а) антагоністичні; в) мутуалістичні;
б) нейтральні; г) непрямі.
9. Вкажіть характеристику біоценозу, яка стосується біомаси, створеної
гетеротрофами за одиницю часу:
а) первинна продуктивність; в) густота популяції;
б) вторинна продуктивність; г) видове різноманіття.
10. Термін «екологія» був уперше вжитий:
а) Е.Геккелем;
б) В.Вернадським;
в) Ф.Мішером; г) Г.де Фрізом.
Завдання групи Б
У завданнях цієї групи правильними можуть бути від однієї
до п’яти відповідей.
Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал
1. Дощові черв’яки за способом живлення належать до:
а) копрофагів; г) міксотрофів;
б) некрофагів; д) гетеротрофів.
в) сапрофагів;
2. Мезофіти – це рослини:
а) що населяють вологі місця; г) лисохвіст луговий, бекманія звичайна;
в) луків, трав'яного покриву лісів;
д) пухирчатка звичайна, горіх водяний.
б) що населяють помірно зволожені місця;
3. У ґрунті можуть виникати анаеробні умови при дії таких
факторів:
а) підвищення температури; г) затоплення ґрунту;
б) гниття рослинних залишків; д) інтенсивне розмноження
найпростіших.
в) підвищення атмосферного тиску;
4. Прикладами антагоністичних зв’язків між організмами є:
а) конкуренція; г) квартиранство;
б) коменсалізм; д) екологічна
компресія.
в) сумісне і роздільне зростання двох
видів дуба – звичайного та скельного;
5. До гомойотермних
тварин належать:
а) головоногі молюски; г) хрящові риби;
б) сумчасті гризуни; д) хвостаті амфібії.
в) жуйні парнокопитні;
6. Укажіть характеристику сукулентів:
а) мають широкі листки; г) запасання води в стеблі чи листках;
б) в епідермісі велика кількість продихів; д) листки вкриті
ворсинками;
в) епідерміс має потовщину кутикулу.
7. З переліку об’єктів охорони природи України вкажіть природний національний
парк:
а) Асканія-Нова; г) Азово-Сиваський;
б) Карпатський; д)
Синевир.
в) Український степовий;
8. Прикладом первинної сукцесії є:
а) мохи → лишайники → трав’янисті рослини;
б) лишайники → трав’янисті рослини → мохи;
в) лишайники → мохи → трав’янисті рослини;
г) трав’янисті рослини → мохи → лишайники;
д) мохи → трав’янисті рослини → лишайники.
9. Знищення лісів на великих територіях призводить до:
а)
підвищення рівня ґрунтових вод;
г)
зниження біорізноманітності;
б) зниження
рівня природної радіації; д)
дестабілізації складу атмосфери.
в)
збільшення продуктивності лісів;
10. Укажіть види ізоляції:
а) біологічна; г) екологічна;
б) фізична; д) хімічна.
в) географічна;
Завдання групи В
До кожного рядка, позначеного цифрою, доберіть
відповідник, позначений буквою.
Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал.
1.
Установіть відповідність між термінами і визначеннями:
1. Симбіоз 3.
Фітофаги
2. Мутуалізм 4.
Поліфаги
А. Форма співіснування організмів різних видів, за якої кожний зі
взаємопов’язаних видів одержує певну користь від іншого
Б. Сукупність організмів, які оселяються на різних субстратах, розташованих
у товщі води
В. Організми, які живляться різною за походженням їжею
Г. Організми, які живляться рослинами
Д. Усі форми співіснування організмів різних видів
2. Установіть
відповідність між назвами організмів і екологічними групами, до яких вони
належать:
1. Птахи лісу
2. Птахи відкритих просторів
3. Водоплавні птахи
4. Птахи побережжя водойм та боліт
|
А. Ропуха звичайна, кільчаста черв’яга
Б. Лелека, чапля, кулик, чайка, кайра
В. Дрохва, страус
Г. Качка, лебідь
Д. Синиця, дятел, рябчик, тетерук
|
3. Установіть відповідність між типами живлення та
організмами:
1. Фототрофи
2. Міксотрофи
3. Паразити
4. Хижаки
|
А. Гінкго дволопатеве
Б. Куниця лісова
В. Амеба протей
Г. Евглена зелена
Д. Стьожак широкий
|
4. Встановіть відповідність між негативними впливами діяльності людини на
стан біосфери та прямими наслідками цієї діяльності:
1. Збільшення концентрації СО2 в повітрі
2. Викиди фосфатів і нітратів
3. Викиди хлорфторвуглецевих сполук
4. Застосування пестицидів і штучний полив
|
А. «Цвітіння» води
Б. Озонові діри
В. Парниковий ефект
Г. Кислотні дощі
Д. Скорочення площі орних земель
|
5. Установіть відповідність між термінами і прикладами:
1. Нектон
2. Бентос
3. Нейстон
4. Планктон
|
А. Клоп-водомірка
Б. Верблюд
В. Тридакна
Г. Діатомові водорості
Д. Кашалот
|
6. Установіть відповідність термінів і визначень:
1. Канцерогени 3. Ендоалергени
2. Токсини 4.
Мутагени
А. Речовини, що утворюються в організмі при порушенні його тканин
Б. Речовини, які викликають порушення розвитку плода, появу
вад та дефектів системи органів
В. Речовини, що стимулюють розвиток ракових клітин
Г. Фізичні
та хімічні фактори, що викликають спадкові зміни хромосом і генів
Д. Отрути різного походження, які здатні викликати захворювання або загибель організму
У завданні 7
необхідно встановити правильну послідовність (4 бали)
7. Розмістіть ланки
ланцюга живлення згідно зі схемою переміщення речовин та енергії у
послідовності від продуцента до редуцента:
А.
Спориш В.
Лисиця
Б.
Аспергил Г. Кролик
8. Розв’язати задачу:
З якою ефективністю
(у%) використовує кукурудза енергію сонячного випромінювання, якщо 1га
кукурудзяного поля отримує протягом дня 210 000кДж сонячної енергії, а за добу
у вигляді приросту сухої речовини накопичується 4830 кДж? Як використовується
решта енергії?
Комментариев нет:
Отправить комментарий